TARİH
Tarih derslerinde öğrencilerimizin insanlık tarihini ve Türk tarihini farklı boyutlarıyla tanımaları, geçmişten günümüze uzanan süreçleri değerlendirmeleri, Atatürk ilke ve inkılaplarını evrensel boyutta benimsemeleri ve çağdaş dünyanın gelişmelerini tarihsel perspektiften yorumlayabilmeleri hedeflenmektedir.
Ders; öğrencilerin eleştirel düşünme, kronolojik düşünme, değişim ve sürekliliği algılama, neden-sonuç ilişkisi kurma, tarihsel empati ve çoklu bakış açısı becerileri kazanarak tarih okuryazarı haline gelmelerini amaçlar.
- sınıfta öğrenciler insanlığın doğuşundan Türk-İslam tarihine kadar olan süreci öğrenir; uygarlıkların gelişimini, kültürel mirası ve farklı medeniyetlerin katkılarını inceler. 10 ve 11. sınıfta Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel gelişmelerini, Türk-İslam kültür ve uygarlığının dünya tarihine katkılarını keşfeder. Tarihsel süreçte öne çıkan kişi, toplum ve medeniyetleri kavrar. 12. sınıfta ise Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ile Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi derslerinde günümüz sorunlarını tarihsel bağlam içinde değerlendirir.
Tarih dersi öğretim programı doğrultusunda öğrencilerimizin;
- Tarihi olay ve olguları gerçekleştiği dönemlerin koşullarını dikkate alarak neden-sonuç ilişkisi içinde değerlendirmeleri,
- Tarihte bütüncül bir bakış açısı kazanmaları,
- Tarihi olaylarla coğrafi, siyasi, sosyal ve ekonomik çevre arasında ilişki kurmaları,
- Farklı medeniyetlerin insanlık tarihine katkılarını görerek insanlığın ortak mirasının korunmasında ve yaşatılmasında duyarlılık göstermeleri,
- Tarihi bir olay veya olguya farklı bakış açıları ile yaklaşılabileceğini kavramaları ve bu anlayışlara saygı duymaları,
- Atatürk ilke ve inkılaplarını içselleştirerek demokratik, özgürlükçü ve barışçıl bir bakış açısı geliştirmeleri,
- Tarih öğrenirken ve araştırırken ihtiyaç duydukları teknolojileri ve dijital uygulamaları etkin biçimde kullanmaları,
- Dünyadaki çeşitliliği bilen ve saygı duyan, kendi rolünün farkında olup empati kurabilen küresel vatandaşlar olarak yetişmeleri,
- Eleştirel düşünme, problem çözme, iletişim, iş birliği, özdenetim ve değer odaklılık becerilerini tarihsel öğrenme süreçleriyle birlikte geliştirmeleri hedeflenmektedir.
FELSEFE
Felsefe derslerinde, öğrencilerimizin düşünme, sorgulama ve eleştirel bakış geliştirmeleri; farklı felsefi yaklaşımları tanıyarak kendi düşüncelerini ifade edebilmeleri ve özgün yorumlar yapabilmeleri hedeflenmektedir. Ders, öğrencilerin eleştirel düşünme, problem çözme, iletişim, yaratıcı düşünme, metabilişsel düşünme (düşünme üzerine düşünme), analitik düşünme ve felsefi okuryazarlık becerilerini geliştirmeyi amaçlar.
10 ve 11. sınıfta genel felsefi terminoloji tanıtılır; öğrencilerin akıl yürütme becerileri geliştirilir, yaşadıkları kültürel kodlar ve küresel meseleler üzerine farkındalık kazanmaları sağlanır. Felsefi metinler ve tartışmalar aracılığıyla eleştirel ve sorgulayıcı düşünme becerileri güçlendirilir.
Derslerde metin analizi, tartışma, münazara, kavram çözümlemeleri ve yaratıcı düşünme çalışmaları öne çıkar. Öğrencilerin düşünme üzerine düşünme (metabilişsel düşünme) becerisi desteklenir.
Felsefe dersi öğretim programı doğrultusunda öğrencilerimizin;
- Felsefe dersi temel kavramlarını öğrenmeleri ve bu kavramların anlamlarını farklı örneklerle ilişkilendirmeleri,
- Sınıfta tartışılan felsefi sorunlara ilişkin özgün örnekler bulmaları, arkadaşları ile bu konular üzerine tartışmaları sayesinde yaratıcı ve özgün düşünce kapasitesinin artırılması,
- Derslerde kullanılan akıl yürütmelere dikkat ederek kendi akıl yürütme becerilerini geliştirmeleri,
- Filozofların fikirlerini “neden, niçin” soruları üzerinden sorgulayarak analitik düşünce yeteneğinin geliştirilmesi,
- Dogmaları, kanaatleri ve bilgileri sorgulayabilmeleri; kendi dünya görüşlerini inşa etmeleri,
- Küresel sorunların (iklim değişikliği, sosyal adaletsizlik, sürdürülebilirlik, yapay zekâ, etik vb.) ders içinde tartışılması ile bu sorunlara farkındalık ve çözüm öneri geliştirmeleri,
- Eleştirel düşünme, problem çözme, iletişim, özdenetim, iş birliği, değer odaklılık ve yaratıcı düşünme becerilerini akademik ve günlük yaşamlarına taşımaları hedeflenmektedir.