EKO -OKULLAR PROGRAMI NEDİR?
Eko-Okullar Programı çevre bilinci, çevre yönetimi ve sürdürülebilir kalkınma eğitimi vermek için uygulanan bir programdır. Program, okullarda ISO 14001/EMAS üzerine kurulmuş bir çevre yönetim sisteminin uygulanmasını sağlar.
Eko-Okullar Program süreci, daha yeşil, iklime uyumlu ve dış mekanlarda uygulamalı eğitim için uygun çocuk dostu alanlar yaratarak öğrenme ortamlarını önemli ölçüde iyileştirir. Program kapsamında çeşitli projeler aracılığıyla evlere ulaşılarak daha yeşil toplulukların oluşmasına katkıda bulunulur.
Yerel düzeyde sürdürülebilir kalkınma sürecinin uygulanmasına yardımcı olmak üzere, öğrenciler okulun çevresel etkilerini azaltmak için uygulanan 7 adımda etkin rol almak için yönlendirilirler. Dolayısıyla eko-okullar, sınıfta ders öğretmenin ötesine geçerek, toplumun diğer bölümlerinde de çevre duyarlılığının sağlanmasında rol almış olurlar.
Eko-Okullar programındaki en önemli ve bütünleştirici etken öğrenci katılımıdır. Öğrenciler hem çevresel konularda bilgi edinirler hem de ailelerini, yerel yönetimleri ve sivil toplum kuruluşlarını çevresel konularda bilinçlendirmede etkin rol alırlar.
Okulumuzda, farklı sınıflardan seçilen öğrenciler ve bir koordinatör öğretmenden oluşan Eko-Tim, programın okuldaki yürütücüsüdür. Eko-Tim’de yer alan öğrenciler koordinatör öğretmen ile iş birliği yapar. Çeşitli etkinliklerde yer alarak Eko-Okullar Programı hakkında okuldaki arkadaşlarını bilinçlendirmeye çalışır.
Eko-Okullar Programı, okullara çevre eğitimi konusunda yol gösterici bir program sunmasının yanı sıra; program dahilinde yaptıkları çalışmalarda ve verdikleri çevre eğitimiyle üstün başarı sağlamış okullara Yeşil Bayrak ödülü vermesi nedeni ile aynı zamanda bir ödül planı olma özelliğini de taşır. Yeşil Bayrak, uluslararası düzeyde tanınan ve saygınlığı olan, çevreye duyarlı okulu simgeleyen bir eko-etikettir.
ODTÜ Geliştirme Vakfı Özel İzmir İlkokulu 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılında ilk yeşil bayrak ödülünü almış ve çevreci bir okul olma yolunda önemli bir adım atmıştır.
PROGRAMIN FAYDALARI
Programın uygulanması, öğrencilere çevre konusunda olduğu kadar, yaşamları boyunca kullanacakları ve başarılarını etkileyecek alışkanlıklar da kazandırır.
Öğrenciler, bir grup üyesi olarak yeni bir kimlik geliştirirler. Grup çalışmalarında katılımcı bir yapı oluştururlar. Sorunları tanıma, çözüm üretme ve tartışma becerisi geliştirirler. Öğrencilerde tüketim alışkanlıkları değişir, savurganlık önlenir, doğal kaynakları koruma bilinci gelişir.
Okuldaki temizlik ve düzeni sürekli kılar. Okulda su ve elektrik tasarrufu öğrenci eliyle sağlanır. Okul öğrencilerce sahiplenilir ve okul kültürüne uyum kolaylaşır. Yerel, ulusal ve uluslararası boyutta tanınırlığı etkiler.
KONUMUZ
ODTÜ GV Özel İlkokulu olarak bu yıl, su konusunda çalışmalar yürüteceğiz fakat su konusunu işlerken karma çevre konularına da değineceğiz.
EKO-İLKEMİZ
"Suyla yaşa, çok yaşa!"
2024-2025 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI EKO-OKUL ÇALIŞMALARIMIZ
ODTÜ Geliştirme Vakfı Özel İzmir İlkokulu olarak bu yıl Eko-Okul etkinlikleri kapsamında okulumuzda;
- Programla ilgili bilgilendirme çalışmaları,
- Yaşam kaynağımız olan suyun canlılar için önemine dikkat çekecek kazanım bazlı etkinlikler,
- Açık hava sınıfları oluşturularak çalışmalar yapılması,
- Gerçekleştirdiğimiz tüketimlerin “istek” mi, “gerçek ihtiyaç” mı olduğunu araştırarak bu konuda tartışmalar organize etmek-beyin fırtınası yapılması,
- Okulun atık çıkarma durumu değerlendirilerek okulun atık haritası çıkarılması,
- Atık tasarrufu politikası oluşturularak uygulaması,
- Plastik kirliliği ile mücadele kapsamında etkinliklerin düzenlenmesi,
- Tek kullanımlık ürünlerle mücadele ve azaltılması kapsamında kampanyaların düzenlemesi,
- Yerel ya da ulusal ölçekte atık azaltımı kampanyaları organize edilmesi,
- Evlerde gerçekleştirilen/gerçekleştirilebilecek tasarruf önlemleri hakkında bir çalışmalar yapılması,
- Okulun su kullanımının değerlendirilmesi ve su kullanım haritasının çıkarılması,
- Su tasarrufu politikası oluşturularak uygulanması,
- Okul temizlik ekibinin suyun verimli kullanımı konusunda eğitilmesi,
- Gizli Su Tüketimi kavramı ile ilgili çalışmalar gerçekleştirilmesi,
- Basit ve düşük maliyetli yağmur suyu hasadı sistemleri oluşturup ihtiyaç dahilinde kullanması,
- Okulun enerji kullanımının değerlendirilmesi ve enerji kullanım haritasının çıkarılması,
- Enerji tasarrufu politikası oluşturularak uygulanması,
- Okul ve bahçesinin biyoçeşitlilik haritasının çıkarılması,
- Okul bahçesinde hayvanlar için su, beslenme ve barınma imkanları oluşturulması,
- Yaşanılan bölgedeki bitki ve endemik bitki türlerini araştırılması,
- Yaşanılan bölgedeki hayvan türlerini araştırılması,
- Dünya Arı Günü’nde (20 Mayıs) arıların ekosistem içerisindeki hayati önemi ile ilgili farkındalık etkinlikleri gerçekleştirilmesi,
- Yerli tohum bankası-tohum toplama programları oluşturup ilgili türleri isimlendirilerek okulda herkesin görebileceği bir alanda sergilenmesi,
- İklim değişikliği kavramının araştırılıp sebepleri ve bireysel ve toplumsal bazda yapılabilecekler hakkında bir çalışma gerçekleştirilmesi,
- Karbon Ayak İzi kavramını araştırılması,
- Bireysel bazda karbon ayak izi ölçümü yapılması,
- Çevre sorunlarının kapsamını anlatan ve sürdürülebilir yaşam pratiği geliştirmeye yönelik su, iklim değişikliği, biyolojik çeşitlilik vb. konularında farkındalık arttırıcı film, belgesel vb. izlenmesi ve sonrasında film ile ilgili konuşulması,
- Mevsimine göre beslenmenin insan sağlığı ve doğa açısından öneminin araştırılması,
- Yerel tüketimin doğa ve insan sağlığı açısından öneminin araştırılması,
- “Paketli gıdaların içinde ne var biliyor musun?” etkinliğinin düzenlenmesi,
- Toplu taşıma kullanımı ile bireysel araç kullanımının karbon emisyonlarına olan etkisinin araştırılıp karşılaştırması,
- Elektrikli araçların çevresel avantajlarının araştırılması,
- Büyüklerle geçmiş dönem sürdürülebilir/doğa dostu alışkanlıkları hakkında konuşulması,
- Sanatta suyun yeri konusunda paylaşımlarda bulunulması ve çeşitli ressamların su ile ilişkili eserlerinin incelenmesi,
- Çevre ile ilgili özel günlerde okul nüfusu ve çevresinin dikkatini çekecek farkındalık etkinliklerinin gerçekleştirilmesi,
- Suyun kullanımı, su tüketim alışkanlıkları ve su kaynaklarının korunması amacıyla kurgulanacak araştırma, anket, röportaj ve afiş çalışmaları,
- Evdeki su tasarrufu uygulamalarının okul ortamında yaygınlaştırılması,
- Su canlıları ve sudaki yaşam temalı etkinlikler,
- Anayasa'nın 56. maddesi: “Herkes, sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama hakkına sahiptir. Çevreyi geliştirmek, çevre sağlığını korumak ve çevre kirlenmesini önlemek Devletin ve vatandaşların ödevidir.” ile ilgili bir çalışmanın yapılması,
- Yıl sonunda tüm okulun katılımıyla, süreçte oluşan çevre bilincini pekiştireceğimiz Eko-Şenlik yapılacaktır.
"SUYLA YAŞA, ÇOK YAŞA!’’