Sosyal Bilgiler dersi, tarih, coğrafya, sosyoloji, psikoloji, arkeoloji, antropoloji, ekonomi, hukuk, siyaset gibi sosyal bilim alanlarından beslenen disiplinler arası ve bütüncül bir yapıya sahiptir. Amaç, öğrencilere toplumsal olayları analiz etme, eleştirel düşünme ve vatandaşlık bilinci kazandırmaktır.
Sosyal Bilgiler dersi; öğrencilerin geçmişteki olayları, kişileri ve bunların günümüzü etkileyen olaylardaki rollerini anlamayı sağlayan bir derstir. Ayrıca bu ders, bireyin gerek kendisine gerekse ailesine, çevresindeki diğer insanlara, yasalara ve devlete karşı görev ve sorumluluklarının neler olduğunu ve özellikle toplumsal çevresine etkili bir biçimde nasıl uyum sağlayacağını öğretir. 4. sınıfta başlayan Sosyal Bilgiler dersi 7. sınıfın sonuna kadar devam eder. 8. Sınıfta ise T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi, 20. yy. başında dünyada ve ülkemizde yaşanan durumlardan hareketle Kurtuluş Savaşı, Atatürk İnkılaplarını içeren tarih ağırlıklı bir programı kapsar.
Sosyal Bilgiler programımızla öğrencilerimizin;
- Bilgiyi günlük hayatlarındaki olaylar ve durumlarla ilişkilendirerek kullanmaları ve uygulamaları,
- Olaylar üzerinde araştırma yaparak sorgulayıcı bakış açısı ve problem çözme becerilerini geliştirmeleri,
- Analiz etme, eleştirel düşünme, harita okuma, tarihsel yorumlama gibi becerilerini geliştirmeleri,
- Olayların neden ve sonuçlarının ezberlenmesi yerine, önceki ve sonraki gelişmeler arasında bağlantı kurmaları,
- Genellemelere ulaşmaları,
- Bir metindeki temel sorun, ana düşünce, görüş ve iddiaları belirlemeleri,
- Bir düşünceyi savunurken kanıtlar göstermeleri amaçlanmaktadır.
Kazandırılması Hedeflenen Beceri Alanları
- Kavramsal beceriler: Temel kavramlar ve düşünme yapısını geliştirme
- Alan becerileri: Sosyal olayları ve içerikleri anlama
- Sosyal–duygusal öğrenme becerileri: Empati, duyguların yönetimi, sağlıklı benlik gelişimi
- Okuryazarlık becerileri: Metin ve bilgi okuryazarlığı gibi temel okuma yazma becerileri
- Eğilimler ve Değerler: Sorumluluk, adalet, merhamet gibi düşünce temelli eğilimlerin geliştirilmesi
Bu becerilerin hepsi bütüncül olarak eğitim-öğretim sürecine entegre edilmiştir.
Program; öğrenme çıktılarını bu beceri bileşenleri ekseninde ele alır. Ayrıca yatay (aynı sınıf içi) ve dikey (sınıflar arası) bağlantıların kurulması, farklılaştırılmış öğretim ve okul temelli planlama gibi modern yaklaşımlar içerir. Bu sayede her öğrencinin bireysel öğrenme ihtiyaçlarına uygun yaklaşılır.